Jouluiset Pietarin koiranäyttelyt Venäjällä 10.-11.12.2011

Matkahan jo käy ..

Miniblack's Lähdimme Annelin nimipäivänä kohti jouluista Pietaria, tarkoituksena oli osallistua kolmeen eri koiranäyttelyyn Venäjän vanhassa sydämessä Pietarissa. Viikonloppu oli ennustettu hieman levottomaksi vaaleista johtuvien mellakoiden takia, mutta se ei reipasta ja lämminhenkistä boston-porukkaamme haitannut. Länsimatkailuun on toisaalta saattaneet huonot sääolot ratkaisevasti estäneet esim. Ruotsin näyttelyyn menijöiden matkan, kun laivamatkoja oli peruttu AnneliAnneAnnaAnnika-myrskyn alta. Siispä me rohkeat naiset - Anneli, Emma ja Kaisa - kävimme iloisena itämatkailuun, kahden bostonherran Boris ja Hemmo sekä hyväkäytöksisen rouvan Dolly kanssa. Mukaan matkaamme tuli myös monta muuta koirakkoa. Pääsimme matkaan, kun kaikki olivat löytäneet bussissa omat merkityt paikkansa. Koirille oli varattu oikein mukavat häkit läheltä meidän istumapaikkoja. Matkalla rajalle otimme kyytiin porukkaa Porvoosta, Utista ja Lappeenrannasta. Auto tulikin ihan tupaten täyteen ja isoimmille haukuille olikin vaikea löytää mukavaa matkustuspaikkaa. Lappeenrannassa kerkesimme käyttää koirat pihalla ja hakea itselle ruokaa.

Rajalla meitä odottikin melkoisen pitkä autojono. Rekat olivat onneksi parkkeeranneet viikonlopuksi parkkipaikoille,mutta jonossa tönötti meidän lisäksi viikonlopunviettoon matkaavia seurueita henkilöautoissa. Jonottelimme siinä pari tuntia ennen pääsyä passintarkastukseen Suomen tullissa. Suomen puolella kaikki sujui sutjakkaasti, mutta taas Venäjän tullissa vierähti tuntinen mm. eläinlääkäriä odotellessa. Kaiken kaikkiaan tullissa kesti viisi tuntia, kun kelloja siirrettiin vielä kaksi tuntia eteenpäin. Venäläiset eivät tänä vuonna viitsineet siirtyä talviaikaan, joten tästä tuli se ylimääräinen tunti aikaeroon.

Bussimatka Pietariin olikin Venäjän puolella jännityksiä täynnä. Ajoimme ensin parisenkymmentä kilometriä harhaan, kun kuski poistui moottoritieltä väärästä liittymästä. Kello oli jo yli yhdeksän ja tässä vaiheessa matkaseurue oli jo väsynyt ja halusi vain nopeasti hotellille. Monilla oli vielä koirien pesua ja föönausta ennen nukkumaan menoa. Onneksi meidän ‘’puudelit’’ oli jo trimmissä kotoa lähtiessä :). Seuraava jännitys momentti koettiin Pietarin kaupungissa, kun bussin jarrut hajosi ja bussi pysähtyi melkein liikenneympyrään. Tukimme liikenteen siinä sen verran pahasti, että miliisikin tuli jo paikalle ihmettelemään tapausta. Bussi saatiin kuitenkin liikkeelle ja matka jatkui enemmän ja vähemmän ilman kunnolla toimivia jarruja. Vihdoin saavuimme hotellille, tosin viimeisen kadun pätkän ajellen yksisuuntaista katua pitkin väärään suuntaan jarruttomalla bussilla täynnä väsyneitä ihmisiä ja hermostuneita koiria. Miliisi tuli taas paikalle ihmettelemään tämän oudon seurueen matkantekoa.

Miniblack's

Pääsimme kuitenkin ehjin nahoin hotelliin yhdentoista jälkeen illalla. Kaikeksi onneksi hotellihuone oli oikein viihtyisä ja saimme majoittua kaikki kolme samaan huoneeseen. Koirat olivat onnesta soikeana ja hepuloivat koko loppuillan. Meidän koirat osasivat matkata hermoilematta nukkuen ja ohi kiitäviä maisemia katsellen. Ruokimme koirat ja painuimme pehkuihin. Emme itse viitsineet enää syödä illalla.

Tulokset ja hehkutusta

Alla muutamia highlightseja viikonlopulta eli parhaimpia tuloksia näin alkajaisiksi. Lauantain kansainvälisessä näyttelyssä "Newsky Winner"-show'ssa oli Dolly Rotunsa Paras ja valioitui Venäjän valioksi (RU CH) venäläisellä tuomarilla Sergey Galiaskarov. Boris sai Venäjän sertin ja pikkumies valioituu Venäjän valioksi, kunhan valioituu Suomessa saavutettuaan 2-vuoden ikärajan valioitumiselle. Lauantaina kasvattajaryhmämme oli sekä KV-näyttelyssä että erikoisnäyttelyssä Rotunsa Paras kasvattajaryhmä, tähän osallistui kaikki kolme koiraamme eli Boris, Hemmo ja Dolly. Erikoisnäyttelyn paras uros venäläisen Julia Ovsyannikova-nimisellä tuomarilla, oli meidän Boris ja illan KV-näyttelyn finaalikisassa suuressa ryhmäkehässä Dolly oli hienosti 9 parhaan joukossa.

Sunnuntaina Dolly toisti Suomessakin arvostelleen valkovenäläisen Anatoli Zhuk'n kehässä "RKF winner"-show'ssa Rotunsa Parhaan tillbehörien kanssa, eli Dollyn koko viikonlopun saldo oli 2 kertaa kansainvälinen serti eli CACIB ja mm. voittajatitteli RKFW-11. Sunnuntaina Boris oli PU2 ja sai vara-cacibin. Pyhäpäivänäkin kasvattajaluokkamme valittiin Rotunsa Parhaaksi ja ryhmissä tämä luokka oli BIS-4. Sunnuntaina tämän kaiken jälkeen saattoi kotimatkamme alkaa hyvillä mielin...

... ja näin alkaa näyttelyt

Aamulla nousimme ylös kuudelta ja veimme koirat ja tavarat autoon ennen aamupalaa. Aamupalalta lähdimmekin kohti näyttelypaikkaa. Matka hotellilta näyttelyalueelle kulki Pietarin nähtävyyksien kautta. Ajelimme pitkin Nevski prospektiä, näimme Eremitaasin talvipalatseineen ja Iisakin kirkon. Liikennettä ei Pietarissa aamutuimaan ollutkaan ja matkamme näyttelypaikalle sujui hyvin.

Näyttelyalueella numerolappujen saanti tökki, sillä virkailijat sekoittivat kolmen bussillisen numerolaput lahjakkaasti. Meillä ei onneksi ollut mitään kiirettä, koska kehä alkoi vasta klo 13.00, joten odottelimme rauhassa. Jos joku valittaa ahtaudesta Suomen sisänäyttelyissä niin voi tulla katsomaan Pietarin joulukuun näyttelyä. Halli oli pienempi kuin Showlink Areena Lohjalla ja kehiä oli vain yhdeksän. Venäläisten suosiossa on kaiken lisäksi kookkaat koirat kuten kaukaasianpaimenkoira, mastiffi, cane corso ja dobermanni. Ilmastointi (jos sitä olikaan) ei pelannut eikä turvallisuusseikkoja oltu huomioitu laisinkaan. Mutta ilmapiiri oli kaikesta huolimatta leppoisa ja mukava. Ihmiset olivat ystävällisiä eikä aggressiivisemmiksi tunnetut rodutkaan ärhäköineet pahemmin. Mielenkiintoista oli että ns. vihaisille koirille oli tavallisen kaulapannan lisäksi laitettu punainen panta varoitukseksi. Niinpä meidän bostonitkin sonnustettiin punaisin kaulapannoin tyylin mukaisesti :).

Tarvikemyyjiä ei ollut paljoa ja tarvikkeet poikkesivat paljon meikäläisten tavaramyyjien valikoimasta. Meidän pojillekin kaupattiin vaaleanpunaista täysin paljeteilla verhoiltua manttelia. Yritimme pitää pokan ja sanoimme: kiitos ei tällä kertaa. Paljetteja, timantteja ja muuta kimmeltävää kaulapantaa, hihnaa, korua jne. oli paljon saatavilla. Hintataso melko kallis kuitenkin.

Miniblack's

Lauantain meillä oli kiireinen päivä, kun ohjelmassa oli sekä kansainvälinennäyttely että bostonien erikoisnäyttely. Erikoisnäyttelyssä ei jaettu sertejä, vaan maineen ja kunnian lisäksi menestyneille oli loistavia palkintoja. Erkkari oli tosi hyvin järjestetty ja kilpailu eteni hyvällä tahdilla kuten tässä näyttelyssä kehät muutenkin. Osanottajia erkkarissa yli 20, joka on kunnioitettava määrä näinkin tuntemattoman rodun huomioon ottaen.

Matkalla hotellille näimme presidentin vaaleista johtuvia mellakoita. Miliisi oli sonnustautunut täyteen mellakkavarustukseen ja kaduilla oli panssariajoneuvoja. Sen verran kauhistutti nämä levottomuudet, että halusimme vain pois paikalta äkkiä turvaan hotellille. Hotellilla kävimme vain syömässä ja painuimme pehkuihin.

Sunnuntaina oli taas kansainvälinen näyttely. Tänään vältyimme numerolappusotkuilta, kun saimme numerot jo edellisenä päivänä. Tänään suuri osa meidän bussilaisista näyttäytyi samassa kehässä ja saimmekin järkättyä kehän laidalle varsinaisen suomalaiskorttelin. Meillä olikin siellä ruhtinaalliset tarjoilut picnic-eväineen ja kuohuviineineen. Kehän laidalla nostimme maljat näyttelyissä menestyneille. Pitkän kädenväännön jälkeen saimme matkanjärjestäjältä luvan jäädä ryhmäkehiin. Ryhmien jälkeen lähdimme kohti rajaa ja tax free kauppaa. Totuttuun tapaan saimme taas odotella Venäjän puoleisella rajalla usean tunnin ajan ja meidän passitkin syynättiin kaiken kaikkiaan kolmeen kertaan. Suomen puolella kaikki sujui mallikkaasti ja saimme ulkoiluttaa koirat passintarkastuksen yhteydessä. Teimme kotimatkalla samat pysähdykset kuin tullessa ja hyvästelimme matkalla saamamme uudet ystävät. Tikkurilan Shellillä olimme Suomen aikaa klo 01.30.

Kaikista kommelluksistakin huolimatta matka oli mukava ja seura mitä parhain. Ehdottomasti päästävä uudelleen Pietariin näyttelyreissuun.